mercredi, février 23, 2011

Dooyeweerd: Retrocipations (Sensory Motion)

Why do we perceive the sensory images of motion in the objective sensory picture of space?
_________________ 
Waarom nemen wij de zinnelijke bewegingsbeelden in het psychisch ruimtebeeld waar?
_________________
Ciamar as lèir dhuinn ìomhaighean ceudfathach gluaiseach ann an dealbh ceudfathach rùmail?
__________________
Click image to enlarge
     {The whole psychic [sensory] analogy of space is not a simple one, and is by no means directly connected with the original spatial meaning [ie the spatial law-sphere]. In the first place, it refers back to biotic space, itself a complex spatial analogy in the modal meaning of the biotic law-sphere. And behind this latter analogy the psychic [sensory] spatial retrocipation appeals to the physical space of energy and the kinematic mode of extension. Only behind kinematic space does it refer back to the original nucleus of space, in which it finds its ultimate foundation.}    
    This also explains how the images of motion can be perceived with the senses only in the objective psychical [sensory] picture of space, although in an earlier part of this work it appeared that in the original meaning of space no movement is possible.
     The explanation is that the objective sensory space of feeling is a modal retrocipation of the original modus of extension [i.e. of the foundational spatial law-sphere]. As such it [the sensory space retrocipation] forms the necessary basis within the modal structure of the psychical aspect for the sensory image of motion as an analogy [sensory kinetic retrocipation] that comes later in the modal arrangement. This [sensory kinetic retrocipation] in its turn is an (objective) modal retrocipation of the original meaning [i.e. foundational law-sphere] of motion.      
Click image to enlarge
     Consequently sensory three-dimensional space is indeed the a priori modal condition of all sensory perceptions of the objective images of motion. The modal retrocipations in the meaning-structure of feeling [i.e. the sensory law-sphere], however, are not really coordinated with one another as the juxtaposition of the theoretically grasped meaning-moments in our analysis might suggest. They interpenetrate intensively in the modal coherence of the [sensory] meaning-aspect. In its complex structure within the modal meaning of psychical feeling objective sensory space is entirely interpenetrated by the physical and kinematic retrocipations. In the same way the subjective feeling of space is entirely interpenetrated by the subjective feeling of energy and motion. The objective sensory images of motion, too, must interpenetrate psychical [sensory] space itself, and so motion can only be perceived with our senses in objective sensory space.
     Similarly, in the reactive space of organic life the biotic spatial analogy is entirely interpenetrated by biotic motion. Biotic motion is only possible in organic-biotic space. Sensibility [biotic sensation/perception], again, is a modal retrocipation in the meaning-aspect [sensory law-sphere] of feeling immediately referring back to the organic structure of life. This retrocipation is of a complex character as it also refers back to organic development and, in concrete terms, e.g., shows various degrees of differentiation in higher and lower animals.
     Organic development, in its turn, is a complex kinematic analogy in the biotic meaning-aspect [law-sphere] which in its organic moment refers back to the arithmetical and spatial meaning-aspects.
Click image to enlarge
Waarom nemen wij de zinnelijke bewegingsbeelden in het psychisch ruimtebeeld waar?
{De geheele psychische (zinnelijke) ruimte-analogie is echter niet een enkelvoudige, en knoopt geenszins rechtstreeks bij den originairen modalen ruimtezin aan. Zij wijst veeleer primair terug op de organische levensruimte, die zelve een gecompliceerde ruimte-analogie in den modalen zin van den biotischen wetskring is, en achter deze biotische ruimteanalogie op de bewegingsruimte. Eerst achter deze laatste ruimte-analogie wijst zij terug naar de originaire zin-kern der ruimte, waarin zij bijzonderlijk gefundeerd is.}
     Zulks verklaart ook, hoe wij de bewegingsbeelden psychisch zinnelijk gewaar worden in het ruimtebeeld, terwijl toch in den originairen zin der ruimte, gelijk wij vroeger zagen, geen beweging mogelijk is.
     De objectief zinnelijke gevoelsruimte, als modale retrocipatie op den originairen modalen zin der ruimte, fundeert nl. binnen het modale verband van de psychische zin-structuur noodwendig het zinnelijk bewegingsbeeld, als (objectief) modale retrocipatie op den originairen zin der beweging. 
     Zoodat de zinnelijke driedimensionale ruimte inderdaad een apriorisch modale voorwaarde wordt voor alle objectief zinnelijke gewaarwording van het bewegingsbeeld. De modale retrocipaties in de zin-structuur van het gevoel zijn echter niet wezenlijk met elkander gecoördineerd, gelijk bij de analytische juxta-positie der theoretisch omvatte zin-momenten zou kunnen schijnen, doch zij doordringen elkander intensief in den modalen samenhang van den zin. De objectief zinnelijke ruimte is in haar complexe structuur binnen den modalen zin van het gevoel geheel doordrongen van de bewegingsretrocipatie, gelijk het subjectief ruimtegevoel doordrongen is van het subjectief bewegingsgevoel. Alzoo moeten ook de objectiefzinnelijke bewegingsbeelden de gevoelsruimte zelve doordringen en worden wij dus de beweging zinnelijk slechts in de ruimte gewaar.
     Gelijk reeds in de reactieve organische levensruimte de biotische ruimte-analogie geheel door de levensbeweging is doordrongen, zoodat inderdaad de levens-beweging slechts in de organische levensruimte mogelijk is.
     De zinnelijkheid is wederom een modale retrocipatie in den gevoelszin, die onmiddellijk terugwijst naar den organischen levenszin. Deze retrocipatie is echter van gecompliceerd karakter, daar ze mede terugwijst naar de organische ontwikkeling en in concreto dan ook bv. bij hooger en lager ontwikkelde dieren een verschillende differentieering vertoont.
     De organische ontwikkeling is echter op haar beurt een gecompliceerde bewegings-analogie in den levenszin, die in het moment van het ‘organische’ (dat een totaliteit in zijn deelen is) terugwijst naar den getalszin.
(Herman Dooyeweerd, New Critique of Theoretical Thought, Vol II/ Part I/ Chapt 2/§6 pp 168-169)
[De Wijsbegeerte der Wetsidee Deel 2 §5 pp 111-112]

mardi, février 22, 2011

Dooyeweerd: Retrocipations (Sensory Space)

"Christina's World" by Andrew Wyeth (1948)
A brief analysis of the complicated spatial analogy in the psychical [sensory] aspect with its indirect foundation.
__________________
Summiere zin-analyse van de gecompliceerde psychische ruimte-analogie, welke middellijk is gefundeerd.
__________________
Geàrr-sgrùdadh air an analoid-rùim casta fiar-bhonntaichte am broinn raon nan ceudfath.
__________________
     The spatial analogies in the psychical [sensory] sphere are less complex than the arithmetical and spatial analogies in the juridical aspect. They will be analysed as a last example of complicated retrocipations
     The sensory space of perception (differentiated as tactile, auditory and optical space), is an objective spatial retrocipation in the meaning of the psychic [sensory] law-sphere. As an objective meaning-moment it is strictly correlated with the subjective feeling of extension. It could not be actualized without this subjective feeling. Previous structural analyses have repeatedly disclosed the modal subject-object relation in connection with the retrocipatory structure of the meaning-modus. But this relation can he dealt with in more detail only in a later context.
     Tactile space, together with optic space — both in their coherence with the organic substratum (but of this later on!) —, is three-dimensional in the modal meaning of sensory feeling. This three-dimensionality must not be taken in the sense of original (pure) space, though a three-dimensional extension in its pure mathematical sense is indeed its ultimate foundation in the cosmic order of time. Sensory space is a sensorily qualified extension and has only sensory dimensions, no pure ones.
     The whole psychic [sensory] analogy of space is not a simple one, and is by no means directly connected with the original spatial meaning [ie the spatial law-sphere]. In the first place, it refers back to biotic space, itself a complex spatial analogy in the modal meaning of the biotic law-sphere. And behind this latter analogy the psychic [sensory] spatial retrocipation appeals to the physical space of energy and the kinematic mode of extension. Only behind kinematic space does it refer back to the original nucleus of space, in which it finds its ultimate foundation.
Click image to enlarge
Summiere zin-analyse van de gecompliceerde psychische ruimte-analogie, welke middellijk is gefundeerd.
     Minder gecompliceerd dan de juridische getals- en ruimteanalogieën zijn weer de psychische [zinnelijke] ruimte-analogieën, die wij hier als laatste voorbeeld van gecompliceerde retrocipaties analyseeren.
     De zinnelijke gevoelsruimte is als tastruimte en ook als gezichts- of zinnelijke aanschouwingsruimte een (reeds met zin-individualiteit belaste) objectief-ruimtelijke retrocipatie in den modalen gevoelszin van den psychischen wetskring, en is als objectief zinmoment streng correlaat met het subjectieve ruimte-gevoel, zonder welk laatste zij niet is te actualiseeren. Deze modale subject-objectrelatie in haar verband met de retrocipeerende structuur der zin-modaliteit ontmoetten wij reeds meer dan eens bij vroegere structuur-analysen en kan, gelijk reeds opgemerkt, eerst in een later verband nader worden onderzocht.
     De tast-ruimte nu (en de gezichts-ruimte in organisch gefundeerden samenhang met haar, waarover later!) is drie-dimensionaal in den modalen zin van het zinnelijk gevoel. Ook deze driedimensionaliteit mag dus niet in originairen ruimte-zin worden geinterpreteerd, al ligt aan haar in de kosmische tijdsorde inderdaad een originaire driedimensionale ruimte ten grondslag
     De geheele psychische [zinnelijke] ruimte-analogie is echter niet een enkelvoudige, en knoopt geenszins rechtstreeks bij den originairen modalen ruimtezin aan. Zij wijst veeleer primair terug op de organische levensruimte, die zelve een gecompliceerde ruimte-analogie in den modalen zin van den biotischen wetskring is, en achter deze biotische ruimteanalogie op de bewegingsruimte. Eerst achter deze laatste ruimte-analogie wijst zij terug naar de originaire zin-kern der ruimte, waarin zij bijzonderlijk gefundeerd is.

(Herman Dooyeweerd, New Critique of Theoretical Thought, Vol II/ Part I/ Chapt 2/§6 p 168 [De Wijsbegeerte der Wetsidee Deel 2 §5 p 110-111])

lundi, février 21, 2011

Dooyeweerd: Retrocipations (Juridical>Numerical)

"Plimsoll Mark" photo by OneEighteen (Flickr)      Click image to enlarge
The complex, indirectly founded arithmetical and spatial retrocipations in the modal meaning of the legal aspect (2).
__________________
De gecompliceerde, niet rechtstreeks gefundeerde, getals- en ruimte-analogieën in den modalen zin des rechts (2).
___________________
Na h-ais-bhrathan uimhreachail is rùmail, casta fiar-stèite, ann an ciall mhodalach raon an lagha (2).
___________________
Click image to enlarge
     Still more complicated than the spatial analogies summarily analysed are the arithmetical retrocipations in the modal meaning of the legal aspect. On the law-side of this aspect the arithmetical analogy reveals itself as the unity of legal order in the multiplicity of the original material spheres of competence in the interlacements between communal and inter-individual relations. 
     On the subject-side it reveals itself in the function of a legal subject as a subjective unity in the multiplicity of communal and inter-individual relations qualified by the meaning-nucleus of retribution. Furthermore, the numerical retrocipation is implied in every legal fact because the question how many legal facts are realized in a concrete event, is dependent on legal norms. In the special figure of the legal personality of a corporation or a foundation this arithmetical analogy assumes an extreme importance and pregnance.
Click image to enlarge

     When this analysis is continued, the modal retrocipations concerned appear to refer to the entire intermodal meaning-coherence of the juridical law-sphere with all its substratum spheres.
     There can be no question of a direct foundation of the juridical arithmetical retrocipation in the original meaning-nucleus of number; nor can there be question of a direct connection between the juridical spatial analogy and the meaning-nucleus of space functioning as its ultimate foundation.
Click image to enlarge
     The mathematical science-ideal of Humanistic philosophy, as manifested in the nominalistic-individualistic doctrine of natural law from GROTIUS to ROUSSEAU, KANT and the young FICHTE, explained these complicated juridical analogies of number by imputing a mathematical meaning to them (the 'mos geometricus' in the Humanistic doctrine of natural law!). In this way it tried to eliminate the complication of meaning in the juridical arithmetical analogy and to construe the state, the juridical person and the legal order out of their 'mathematical elements': the free and equal individuals (the construction of a social contract!).
Click image to enlarge
     This is the same thing that COHEN, the father of the neo-Kantian Marburg School, does when he applies the 'quantitative categories' of unity, multiplicity and totality to the legal person, and to the legal relation between state and society. COHEN supposes he can follow the mathematical method, just as HOBBES did before him. Like HOBBES, he arrives at an absolutism of the state which only stops at the inner freedom of thought. But he eliminates the question whether an absolute sovereignty of the state can have a really juridical meaning, and whether the multiplicity of the different typical legal spheres can be really united by reducing them to the absolutized legal order of the state as a mathematical juristic totality.
     This is not the way to handle the arithmetical analogies in the modal meaning of the legal aspect.
Click image to enlarge
     Nog gecompliceerder dan de hier summier geanalyseerde ruimteanalogieën zijn de getals-analogieën in den modalen zin des rechts. Naar de wetszijde dezer zin-modaliteit openbaart zich de getalsanalogie als eenheid der positieve rechtsorde in de veelheid der materieele competentiesferen naar de correlatie van verbandsen maatschapsrecht. Naar de subjectszijde openbaart zij zich in de rechtssubjectiviteit als een subjectieve eenheid in de veelheid van verbands- en maatschapsbetrekkingen in de zinkern der vergelding. In de bijzondere figuur der rechtspersoonlijkheid verkrijgt de subjectieve getalsanalogie een buitengewone praegnantie.
     Wanneer wij echter deze modale retrocipaties nader in haar zin analyseeren, dan blijkt ons aanstonds, dat zij op het geheele intermodale zinverband van den juridischen wetskring met al zijn substraatkringen appelleeren.
     Van een rechtstreeksche fundeering der juridische getalsanalogie in de originaire zin-kern van het getal kan dus nog minder sprake zijn dan van een rechtstreeksche aanknooping der juridische ruimte-analogie bij de haar bijzonderlijk fundeerende originaire zin-kern der ruimte.
     Het mathematisch wetenschapsideaal der humanistische wijsbegeerte, gelijk zich dit in de (in wezen) nominalistisch-individualistische natuurrechtsleer vanaf GROTIUS tot ROUSSEAU, KANT en den jongen FICHTE openbaarde, duidde deze gecompliceerde juridische getalsanalogieën om en meende haar een mathematischen zin te kunnen onderschuiven (de ‘mos geometricus’ in het humanistisch natuurrecht!) Daarmede trachtte zij de zin-verwikkeling in de juridische getals-analogie uit te schakelen en den staat, de rechtspersoon en de positieve rechtsorde op mathematischen grondslag te construeeren (de verdragsconstructie!).
     Niet anders doet COHEN, de vader der Marburger school onder de Neo-Kantianen, wanneer hij de ‘quantitatieve categorieën’ van eenheid, veelheid en alheid overdraagt op de rechtspersoon en op de verhouding van ‘staat’ en ‘maatschappij’ en zoo, evenals HOBBES vóór hem, langs vermeend mathematischen weg tot een staats-absolutisme komt, dat slechts voor de denk-vrijheid halt maakt. Op deze wijze laat zich de getalsanalogie in den modalen zin des rechts niet hanteeren.

(Herman Dooyeweerd, New Critique of Theoretical Thought, Vol II/ Part I/ Chapt 2/§6 pp 166-167 [De Wijsbegeerte der Wetsidee Deel 2 §5 p 109-110])

vendredi, février 18, 2011

Dooyeweerd: Retrocipations (Juridical>Spatial)

Image Source                                                        Times explanatory article 
The complex, indirectly founded arithmetical and spatial retrocipations in the modal meaning of the legal aspect (1).
__________________
De gecompliceerde, niet rechtstreeks gefundeerde, getals- en ruimte-analogieën in den modalen zin des rechts (1).
___________________
Na h-ais-bhrathan uimhreachail is rùmail, casta fiar-stèite, ann an ciall mhodalach raon an lagha (1).
___________________
     As examples of very complicated, indirectly founded retrocipations may be mentioned the spatial and arithmetical analogies in the juridical or legal aspect.
     On the law-side of this aspect the spatial analogy is expressed in the retrocipatory moment of the extensive area of validity of the legal norms. On the subject-side of this modality the spatial analogy is expressed in the retrocipatory moment of the legal place of the juridical fact (1).
_______________________
(1) That the question concerning the place of a juridical fact is really a legal one, appears from the legal consequences of this localization. In many cases this place is not objectively given but is to be determined in accordance with legal rules. For instance: What is the local definition of a contract when the parties have declared their will by telegraph [e-mail? Facebook?]? The legal place of a fact always lies within the validity-area of a legal order and the latter is not sensorily perceptible.
_______________________
Click image to enlarge
     It is true, these juridical spatial analogies are ultimately founded in the original meaning-nucleus of space (on its law- and subject-sides). But they are by no means directly founded in the latter. They are heavily charged with additional analogical meaning, because their coherence with the original spatial aspect is mediated through a series of successively intervening law-spheres in the intermodal order of time. The large number of the intervening spheres acting as intermediaries between them and their ultimate foundation make the structure of these retrocipations all the more complicated.
     In order to understand the modal structure of the legal validity-sphere it is necessary to consider that this meaning-moment, which is essential to the legal norm, appeals in the first place to the harmonious balance of juridical interests and competences. In this way excessive demands of the law-maker in a specific sphere of competence are warded off. The aesthetic retrocipation disclosed in the harmonizing manner of delimiting the legal validity-spheres refers back to a social analogy (2) expressing itself in the indissoluble correlation between 'communal'- and 'inter-individual' law.
___________________
(2) 'Social' is understood here again in the modal meaning of human 'intercourse'.
___________________
Click image to enlarge
     So the harmonious delimitation of the extensive spheres of legal validity is specified into a retributive harmonization of the validity-spheres of the legal norms that rule communal and inter-personal relations in their mutual juridical interlacements.
     This social analogy refers back to a lingual retrocipation in the juridical aspect, because the structure of the validity-sphere can exclusively function on the foundation of its symbolic substratum [dat deze sociale analogie weer achter zich terugwijst naar de taal-analogie in den zin des rechts, daar deze geheele zin-structuur van het juridisch geldingsgebied slechts op symbolisch zin-substraat kan fungeeren]
     The legal meaning of the limits of the sphere concerned can be found only in the way of a juridical interpretation of their denotation. For they must be signified, they are not given by nature as a sensory phenomenon.
Click image to enlarge
     The lingual analogy, in its turn, refers back to the historical retrocipation; for the inner balance between the various ranges of validity of communal law and of inter-individual law requires legal organs. These organs are provided with original legal power or competence with respect to the making and realization of law in accordance with the stage of historical development.
     In this way the analysis of the modal structure of the extensive legal sphere of validity should be continued in the whole series of retrocipatory analogies, implied in its modal retributive meaning.
Click image to enlarge
     Als voorbeeld van zeer gecompliceerde, eerst middellijk gefundeerde, retrocipaties geven wij de ruimte- en getals-analogieën in den modalen zin des rechts.
     Naar de wetszijde van de juridische zin-modaliteit drukt zich de ruimte-analogie uit in het retrocipeerend modale zin-moment van het geldingsgebied der rechtsnormen, naar de subjectszijde dezer zin-modaliteit in het retrocipeerend  zin-moment van de juridische plaats van het rechtsfeit
     Wel is waar zijn ook deze juridische ruimte-analogieën tenslotte in de originaire  zin-kern der ruimte (naar wets- en subjectszijde) gefundeerd.
     Maar deze modale retrocipaties in den zin des rechts naar wetsen subjectszijde  zijn allerminst rechtstreeks in die originaire zinkern der ruimte gegrond, doch zi hebbenveeleer een successieve zin-belasting ondergaan door het inter-modaal verband met de modale structuur  van alle tusschenliggende wetskringen.
     En daar het aantal dezer, de fundeering bemiddelende, wetskringen groot is, is de structuur der bedoelde retrocipaties ook uiterst verwikkeld.
     Wie den modalen zin van het juridisch geldingsgebied wil vatten, dient te bedenken, dat dit modale zin-moment, zonder hetwelk de rechtsnorm niet kan bestaan, primair appelleert op de evenwichtige harmoniseering van rechtsbelangen in de wering van de excessieve aanspraken van den rechtsvormer van een specifieke  competentiesfeer; dat het zin-moment der innerlijk harmonische begrenzing van het  geldingsgebied van zelve terugwijst naar de sociale (3) analogie in den zin des rechts,  welke zich in de onverbrekelijke correlatie tusschen verbands- en maatschapsrecht uitdrukt, zoodat zich de harmonische begrenzing van het geldingsgebied preciseert tot een evenwichtige begrenzende harmoniseering in den zin der vergelding van  de geldingsgebieden van verbandsen maatschapsnormen; dat deze sociale analogie  weer achter zich terugwijst naar de taal-analogie in den zin des rechts, daar deze  geheele zin-structuur van het juridisch geldingsgebied slechts op symbolisch zin-substraat kan fungeeren; dat de taal-analogie achter zich zelve terugwijst naar de historische retrocipatie, daar de innerlijke evenmaat tusschen de geldingsgebieden  van verbandsen maatschapsrecht in haar juridische symboliek een menschelijke vorming of positiveering vraagt, een zin-moment, dat wij nog als specifiek historische analogie zullen leeren kennen, enz. enz.
3) ‘Sociaal’ wordt hier verstaan in den modalen zin van den ‘omgang’.
(Herman Dooyeweerd, New Critique of Theoretical Thought, Vol II/ Part I/ Chapt 2/§6 p 165-166 [De Wijsbegeerte der Wetsidee Deel 2 §5 p 108-109])